Kuriame Lietuvos ateitį
2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programa
Europos socialinis fondas Sanglaudos fondas
Europos regioninės plėtros fondas
TEN-T tinklo kelio E41 modernizavimas
92
2020-2023 m. buvo modernizuojamas pagrindinis Lietuvos vandens kelias - Nemuno upė, nuo Kauno iki Klaipėdos (vadinamas E41), kuris priklauso transeuropiniam transporto tinklui TEN-T. Vandens kelias Nemunu per Klaipėdos uostą jungiasi su tarptautiniais maršrutais Baltijos jūroje, o per Kuršių marias – su Vakarų Europos vidaus vandenų kelių sistema. Pabaigus projektą, visame Nemune ruože nuo Kauno iki Kuršių marių upės vagą reguliuos 553 pastatytų naujų ar atnaujintų hidrotechnikos statinių – bunų. Taip visame šiame ruože sukurtos reikiamos sąlygos laivybai visu navigacijos laikotarpiu už 23,3 mln. EUR, kuri yra didžiausia investicija į vidaus vandenų tinklą nuo nepriklausomybės atgavimo. Projektas iš tiesų išskirtinis savo apimtimi – bunų statybai panaudota 450 tūkst. kubinių metrų dolomito akmenų, kurių svoris – apie 765 tūkst. tonų. Palyginimui – panašiai sveria 11 tūkst. geležinkelio vagonų.
Vidaus vandens kelių direkcija jau pernai sulaukė laivavedžių pastebėjimų apie teigiamus pokyčius modernizuotuose Nemuno kelio ruožuose. Laivyba upėje patogesnė – bunos jau reguliuoja upės vagą, ji yra kur kas gilesnė, o laivakelis – tiesesnis. Hidrografijos specialistai sako, kad teigiamas bunų poveikis bus labiausiai jaučiamas po kelerių metų, kuomet susiformuos bunomis reguliuojamas laivakelis – šis taps dar gilesnis ir tiesesnis, o nusistovėjęs nešmenų judėjimas padės formuotis siauresnei vagai. Sutvarkius vandens kelią, prasidėjo reguliarus krovinių gabenimas tarp Kauno Marvelės prieplaukos ir Klaipėdos uosto. Kiekvienais metais planuojama pergabenti nemažiau kaip 100 tūkst. tonų krovinių. Vandens kelių naudojimas yra žymiai pigesnė, efektyvesnė ir poveikį aplinkai mažinanti krovinių gabenimo alternatyva krovininiam kelių transportui.